13 ting å gjøre for å tenke positivt i en vanskelig tid

Et par dager etter at jeg hadde fått vite at jeg hadde føflekkreft, (etter at jeg hadde grått meg litt ferdig), så bestemte jeg meg for én ting. Jeg skulle prøve å være positiv i denne vanskelige tiden.

Men for å klare det, måtte jeg virkelig prøve hardt noen dager. Og selv om det er helt lov å være både trist og lei og gråte (jeg har gjort alt det i denne perioden), så har jeg syntes det har vært viktigst å holde fokus på andre ting for å få dagene til å gå på en mest mulig hyggelig måte.

Jeg har laget en liten liste på ting du kan prøve om du er i samme situasjon som jeg var, eller om du bare føler at hverdagen er litt grå og trist.

Prøv det, det funket i hvert fall på meg! (listen er ikke i noen kronologisk rekkefølge for hva som er viktigere enn andre ting).

Ha en strålende dag!

Løpekonkurranse med familien midt i Asker sentrum gjør garantert at humøret hopper oppover noen hakk. Her er pappa og meg.

Prøv dette:

1 - Kjøp en hatt

Du aner ikke hvor mye en hatt kan løfte dagen din! Jeg kjøpte egentlig min kun fordi jeg ikke ville bli så varm i topplokket, men effekten var merkbar. Jeg følte meg kul, hip og ganske vågal. Så nå har jeg lovet meg selv å bruke hatten bare for å holde på det gode humøret! (i hvert fall i sommer)
Kjøpte meg en hatt i St. Tropez. Her er hatten og jeg på filmfestivalen i Cannes. (vel, uten billetter til å komme inn på noe…)


2 - Gjør noe gøy hver dag

Jeg skrev med store bokstaver på veggen i stua "gjør noe gøy hver dag". Selv om jeg ikke klarte å få det til absolutt hver dag, så gjorde det at jeg kastet meg mer inn i leken med ungene, og tok gjerne en dans på stuegulvet bare for å holde på god-følelsen.



3 - Dra på ferie

Lett å si kanskje, men ikke så lett å gjennomføre for alle. Vi dro på spontantur til den Franske rivieraen, men jeg er sikker på at en helgetur til et spahotell, nabobyen eller noe liknende vil ha en tilsvarende effekt på humøret også.

Poenget er bare å komme seg litt bort og ikke bli sittende i sin egen stue og synes synd på seg selv. Få nye inntrykk, og vær opptatt av andre ting, så går tiden fortere, og humøret holder seg.

Sverre og jeg i Monaco. (Kommer med et innlegg om vår Riviera-ferie senere. Må bare få gått igjennom alle bildene først)


4 - Lek eller spill et spill med barna

17. mai vant Sverre det klassiske brettspillet stigespillet etter å ha utført diverse aktiviteter i skolegården. Etter å ha spilt det en første gang på nasjonaldagen, har det fort blitt en favoritt i familien som både mamma, pappa, mormor og morfar også har blitt med å spille. (særlig gøy har vi hatt det med at pappa'n i familien ser ut til å være den evige stigespill-taper, men det er nok bare tilfeldig). En perfekt måte å le litt sammen med andre på.

Andre spillfavoritter er Monopol (vi har utgaven for små barn med Lynet Mc Queen.) Og så gikk vi til anskaffelse av Uno for barn på Gardermoen før vi dro på ferie. Uno har blitt flittigst brukt, og så er det så greit å ta med i veska om man skal utenfor husets fire vegger.

Hele familien spiller stigespillet på 17. mai. Det har vi fortsatt med!


5 - Gå en tur og oppdag nye steder i nabolaget ditt

For å gjøre noe hver dag i den hensikt å ikke bli sittende inne og synes synd på seg selv, er det fint å komme seg ut en tur å gå rundt på oppdagelsestur i nabolaget. Gå de veiene du vanligvis kjører, og så oppdager du plutselig masse nytt om nabolaget ditt, siden du nå har tid til å se deg om.

Vi oppdaget en ny tursti fra Blommenholm til Bekkestua, og flaut nok ligger den rett nedenfor huset vårt.

6 - Bruk laaang tid på å levere og hente i barnehagen

Skal du levere i barnehagen, så sett av litt ekstra tid til leveringen. Prat med de voksne som jobber der, og ikke minst, ta deg tid til å prat med alle lekekameratene til poden din. Det er utrolig hyggelig, og du oppdager nye barn som har lyst til å være med hjem, du får vite hva de tenker på og hva de skal gjøre i løpet av dagen.

Med så mange små barn rundt føttene glemmer du alt annet!


7 - Lag en kake

Hva er vel bedre enn å prøve seg på en ny kake fra en ny bakebok eller fra en oppskrift du finner på nettet eller i et magasin, og så etter å ha lykkes med den (vi forutsetter selvsagt at du lykkes),  sette seg ned med familien eller en god venn og spise den deilige kaka.

Jeg har prøvd meg på bollebaking (de ble kjempegode, men ja jeg innrømmer, de var fra en ferdigmikset pose), og så lagde jeg en Pavlova på 17. mai (som mamma hjalp meg med å skille plommen fra hvitene på). Men alt smakte supert, og dagen ble super.

Jeg har forresten begynt med å øve meg hver gang jeg knakker et egg nå, på å skille plommen fra hviten. Det gjør jo ikke noe om man først skiller dem, og så mikser dem sammen etterpå. Jeg tenker mengdetrening her vil gjøre meg superflink til neste gang jeg skal lage marengs.

Pavlova'n fra 17. mai. (Skrytebilde)


8 - Spis god frokost som om at du er på ferie

Nå har jeg levd luksuslivet noen dager, for siden jeg har vært for syk til å ta meg av knøttet, har Mannen vært hjemme. Og de dagene jeg har fått sove til lagt ut over formiddagen, har han gått seg trilletur til bakeriet og hjem, og når jeg har våknet, har han fristet med fransk frokost i beste Riviera-stil.

Bedre blir det ikke. Og har du ingen til å gå på bakeren for deg, så gå dit selv. Intet gjør dagen bedre enn ferske bakevarer!

Feriefrokost.

9 - Kjøp en palme

Høres kanskje litt volsomt ut, men kjøp deg noe som spirer og gror. Rart hvor fredelig man blir av å få det litt grønnere i stua!

Og kan ikke du dra til Karibien, så bring en liten del av Karibien hjem til deg selv!

Jeg kjøpte meg en liten palme siden vi ikke fikk dratt til Cuba og Karibien, og det jeg elsker mest med sydligere strøk er palmer.

Men min lille tur til Plantasjen gjorde også at jeg kom hjem med bilen full av andre ting. Blomster til å ha ute, og ikke minst en hel liten grønnsakshage til å ha i vindusposten. Så nå har vi spist hjemmedyrkede tomater, agurker og paprika de siste ukene, og det er utrolig tilfredstillende å spise så kortreist mat!

Jeg kjenner at jeg smiler litt ekstra hver gang jeg kan ha agurk fra vindusposten som garnityr på et smørbrød.

10 - Ring en venn

Bruk hjelpemiddelet de har på "Vil du bli millionær", og ring en venn. Gode venner vet å lytte, og når de er ferdig å lytte, så kanskje de kan fortelle deg noe morsomt som får deg i godt humør etter at du har lettet hjertet ditt.

11 - Ha familien rundt deg 

Jeg blir alltid glad av å ha familien og de jeg elsker mest i livet, rundt meg. Da kan vi prate eller gjøre ting sammen som får tiden til å fly, tankene over på andre ting, og så kan man finne på noe gøy sammen som man ikke ville gjort alene.

Mormor, Sebastian, morfar og Sverre. Her mangler bare min bedre halvdel!


12 - Rydd i skuffer og skap

Trenger du å få ut litt damp fra hodet, så hjelper det i hvert fall for meg å rydde litt. Rydd i skuffer og skap som du burde gjort for lenge siden, og legg ting ut på Finn.no som du ikke har bruk for.

Noen ganger kan du faktisk få en god dag bare av at folk kommer og kjøper ting hos deg. Jeg solgte nylig brudekjolen min, og hun som kjøpte den var så utrolig søt og hyggelig, at det ga meg godt humør resten av dagen.

13 - Gi penger eller støtt noen som trenger det

Når din egen situasjon føles skikkelig håpløs, er det rart hvor godt det er å hjelpe andre. Man føler at man i hvert fall kan gjøre noe for å bedre andres situasjon, andre som heller ikke har det så bra om dagen, og andre som har det så utrolig mye verre enn deg selv.

Og selv om man ikke kan hjelpe alle, så husk at for den ene du hjelper så betyr det kanskje alt!

Sverre og jeg prøver oss på yoga.

Ha familen rundt deg, og smil like mye som barna!

Ha det gøy med de minste. Da klarer du ikke være sur og lei.

Jeg har verdens kuleste familie. Her er Sverre, morfar, mormor og pappa i full gang med løpekonkurranse i Asker sentrum. Man har det ikke morsommere enn man lager til selv.

Klar ferdig gå!

Sverre og morfar gjør i hvert fall meg glad!

Et siste tips. Dra på tivoli! Ingen ting er som å oppdage barnet i seg igjen. Her kjører Sverre og pappa radiobil.

Pappa lukker øynene når Sverre kræsjer!

Gøy på tivoli!

Joda, du kan få popkorn (men da skal mamma smake!)

Pappa og Sverre i karusellen. Tivoli var gøy for oss alle! (men det finnes jo ikke alltid rett rundt hjørnet, da må man ha flaks at det er der akkurat når man trenger det som mest)



Blogglisten hits

Kommentarer

Populære innlegg