Den ultimate Lego bursdagen

I det siste har det gått mildt sagt i hundre. Vi har hatt én navnefest og 3 bursdagsfeiringer, pluss kakeklevering til barnehagemarkeringen av 4-åringen vår.

Siden jeg for en stund siden bestemte meg for at guttungen skulle få den ultimate Lego-bursdagen han ønsket seg, var det bare å kjøre på siden jeg tross alt er hjemme i permisjon nå.

Det ble tidlig klart at vi måtte dele selve bursdagsfesten i 3 mindre fester. En for barnehagebarna (den var på lørdag), så en for våre venner som har barn i samme alder, og til slutt en fest for familie og våre venner som har barn som ikke er like gammel som Sverre. (De to siste bursdagene ble gjennomført på søndag)

Heldigvis fikk vi leie barnehagen for å ha festene der, da slapp vi alt for mye styr hjemme.

Men med Lego-tema følger også en del ting som skal lages før man får Lego-temaet opp å gå.

Her er hva jeg rakk å lage før det hele braket løs.

PS! Dette er altså skryte-innlegget:-) Hvordan forberedelsene egentlig gikk kommer jeg tilbake til i de neste par innleggene...

Invitasjonene til barnehage-bursdagen ble snekkret sammen av forsiden på en Lego-brosjyre og med limputer for å få litt 3D-effekt på dem. Her er det vel ikke tvil om hva temaet er, så jeg var ganske fornøyd med dem.


- Jeg vil ha Lego-kake, sa bursdagsbarnet. Forsto ikke helt hvordan jeg skulle få det til, men etter å ha   Googlet litt fant jeg en kake som liknet dette, og bestemte meg for å lage den til barnehagebursdagen. Den falt i smak, og alle så selvsagt at dette var løven Laval fra Lego Chima:-)

Har funnet ut at det er litt lettere for meg å lage kaker der man skjærer ut ting og lager detaljer flatt på kaka, enn å modellere figurer. (Som Karius og Baktus-figurene som jeg prøvde meg på i fjor)

I tillegg til sjokoladekaken, lagde jeg tofarget gele. Oppi koppene festet jeg små bilder av Lego Chima-figurer som jeg hadde tapet fast på tannpirkere. Møysommelig arbeid, men ungene elsket dem.

Prøvde meg på et sånn fancy oppstilt kakebord som jeg har sett Tonerosedesign pleier å lage. Med litt Lego-effekter, så hjalp det på. Her er sjokoladekaken, geleen, potetgullet i Lego-hodet og marshmalow-pinnene.

Kakebordet med helt Lego-hode.

Lagde marshmalower på pinne med hvit sjokolade rundt som jeg hadde farget gul. På toppen en gul M&M for at de skulle se ut som Lego-hoder. Litt tidkrevende arbeid å male på alle ansiktene på de 40 pinnene jeg lagde.

Prøvde å variere smilefjesene slik at de ble mest mulig forskjellige. Satte de ned i en isoporring som jeg hadde malt rød.

Detaljer fra kakebordet.

Kakebordet ble pyntet med engangs-servise, pyntebånd og ikke minst en utrolig kul bursdagskrone som Sverre fikk i barnehagen. Over bordet hang vi opp en banner med Sverre på.

Jeg er så takknemlig for at Veronica i barnehagen lagde denne utrolig kule krona til Sverre. Han mildt sagt elsket den, og etter flere dager med feiring, var den i ganske pjusk forfattning, for den hadde sittet på et svett barnehode 3 dager til ende. Han ville ikke ta den av seg, for han syntes den var så kul.

Pyntet bordet med Lego-matbokser fra Jernia. Har sett dem i andre butikker også.

Brukte også drikkeflasker som bordpynt. De var veldig dekorative.

Drikkeflaske med små Lego-bokser. De er egentlig innlegg til Lego-matboksene.


Ketchup og senneps-flaskene slapp heller ikke unna litt dekorering med Chima-figurer.

Til den første søndagsbursdagen ble det en kopi av kaka dagen før. Men nå kom jeg på at det kanskje hadde vært hyggelig å skrive "Sverre 4 år" på kaka. Så den fikk navn også.

Sverre ønsket seg et Lego-hode som kake. Han går også alltid rundt og snakker om at man ikke må tråkke i lavaen. Derfor ble denne kaka lagd. En Legomann som forsvinner ned i gele-lava.

Hvorfor denne kaka ble slik...vel det kommer jeg tilbake til. Ikke et høydepunkt i kakebakingen min akkurat....

Ingen bursdag uten skattejakt med godteposer til slutt. Her lagde jeg godteposene med en litt kul topp på, og inni posen lå en liten Lego-minifigur som alle kunne bygge. En aktivitet i posen er supert, for fra å ha herjet rundt og holdt et lydnivå av en annen verden, så ble det plutselig veldig stille, og alle satt superkonsentrert og bygget figuren sin.

Her lå skatten gjemt.

Hva gjør man ikke for å få et slikt smil av en superfornøyd 4-åring?!!!


På skattejakten hadde jeg lagt inn flere aktiviteter. En av aktivitetene var å kaste en rispose (som jeg her holder på å sy) oppi en kurv. Risposene ble ikke noe fine, så vi brukte en myk mega-Lego-kloss fra barnehagen heller.

En annen aktivitet på skattejakten var å sette hodet på Lego-mannen. (På samme som vi når jeg var liten tegnet halen på grisen). Den siste aktiviteten var å løpe med en skje med en legokloss på, god gammeldags potetløp med andre ord.

Eneste aberet med å sette hodet på Lego-mannen, var atjeg måtte klippe ut 32 hoder og tegne forskjellige ansikter på dem. Skrev også navn på hver og en av dem slik at jeg hadde oversikt over hvem sin tur det var, og at de kunne se hvor akkurat de hadde plassert hodet.


Klippet Lego-mannen ut i litt tykk hobby-skum-papir, men den burde vel kun fargelegges om barna er litt større og forstår at de kan kjenne seg fram til hvor hodet skal være. Fant ideen til denne her.

Vi puttet legoklosser i en blank håndsåpe, slik at også vasken fikk en Lego-fornying.

I taket hang vi også opp en lenke i gul, grønn og blå med både prikker og ensfarget mønster. Kjøpte strimlene på Den lille festfabrikken på Frogner.

Sverre fikk på seg svart bukse, hvit skjorte, sløyfe og kule bukseseler for å feire seg selv. Her er han nydusjet og med vannkjemmet hår, litt til ære for fotografen. 

Til slutt hang vi også opp en remse med gule ballonger. Dette etter spesifikt ønske fra jubilanten, for det hadde han sett i "Pulverheksa" at man måtte ha om man hadde bursdag.

I tillegg hadde vi Chima-figurer med navn på hvert sugerør til barna. Det viste seg å være lurt, for da visste vi vokse til enhver tid hvem drikken tilhørte, og vi slapp å ta nye glass hver gang en unge sa at de var tørst.

Til voksenfesten på søndagskvelden, hadde Sverre bygget egne holdere til bestikket og serviettene slik at de også ble presentert med Lego-tema.

Dette var altså vår versjon av den ultimate Lego-festen.
Det var selvsagt litt jobb i forkant, men vi var godt fornøyd med resultatet til slutt. 

Om vi kommer til å gå like tema-bananas neste år...vel, det tviler jeg på. Tror ikke gubben blir med på en så slik feiring på nytt. ...Men da blir jo guttungen 5 år, er ikke det en "rund-dag" som skal feires ekstra?


;-)

Kommentarer

  1. Så flink du er Beate.Er imponert��
    Hilsen Barbro.

    SvarSlett
  2. Tusen takk Barbro:-) Prøver å få til ting. Men det var ikke helt lett å få til alt til denne bursdagen...

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg