Bildene det ikke var meningen at du skulle se...

Etter at jeg fikk digitalkamera en gang ved årtusenskiftet, har antall bilder jeg tar, naturlig nok mangedoblet seg. Før ble man seende ut som man gjorde på første forsøk, mens nå kan man jo stå der og posere til krampa tar deg.

Og det er det som er problemet nå til dags.

Siden det ikke koster meg noe å ta "kun ett bilde til", så er det bare å prøve seg fram til man får det perfekte blinkskuddet, hvor både lys, utsnitt, gubben, ungene og ikke minst meg selv, ser perfekt ut på bildet.

Men vanligvis er det gubben som får gjennomgå siden det er jeg som stort sett er fotografen i familien.

- Sitt der, stå sånn, snu deg den veien heller, hold Sverre på en annen måte, sier jeg med stor iver der jeg står og prøver å forevige familien.

Naturlig nok er både gubben og ungene lei lenge før fotografen, og når man ser tilbake, er det ofte det første bildet som ble best uansett. (Håper gubben ikke leser akkurat dette).

Men når det kommer til meg, så har jeg ofte ikke så mange bilder å ta meg godt ut på, siden min bedre halvdel ikke er en like stor fotoentusiast som meg. Han har derfor ikke tålmodighet til å trykke mange nok ganger på uløserknappen til at jeg blir fornøyd...med meg selv.

For hvordan skal man egentlig stå, smile, holde hodet, bøye seg, holde barn eller posere slik at bildet faktisk viser den mest flatterende siden av deg selv, og ikke en stressa tilfeldig hengslengt person som ikke har hverken kropsholdning eller peiling på hvordan man skal skjule dobbelthaka?

Hvordan kan man bli både smalere, høyere, penere og mer fotogen?

I morgen skal jeg heldigvis lære meg dette, så er jeg klar når gubben er klar til å forevige meg neste gang. Nå skal jeg bli et one-klick-wonder, slik at det egentlig hadde holdt å ha en 24 bilders rull i et "gammeldags" fotoapparat for å forevige hele sommerferien. Nå skal jeg lære hvordan jeg blir et Kodak moment på hvert eneste bilde...

Eller det er i hvert fall ambisjonen. Om det går eller om det går helt på trynet, det ser du på "God morgen, Norge" i morgen fredag 24. oktober kl 08.43 på TV 2.

I mellomtiden kan du jo se på disse bildene jeg egentlig ikke hadde tenkt å publisere, og et par som jeg faktisk er fornøyd med!

Sees i TV-ruta!

Gøy med karusell og veldig flott vinkel på bildet av mor...

Litt vel nært, smale øyne, og ingen forsøk på å forminske dobbelthaka.

Bildevinkel neden i fra og opp er jo en hit. Her kommer den doble haka til sin rett.

Søtt bilde av meg og minsten. Hadde det bare ikke vært for at hele fokuset ligger på armen jeg har fått med i bildet.

Vi er på romantisk tur, jeg smiler bredt, lener meg tilbake for å kose meg litt med min kjære, og vips så er "hun ser ut som hun ikke har hals"-bildet et faktum.

Full frontal, i uflatterende klær. Huff og huff. Utsikten var fin da!

Nok en selfie uten hals...

Her er alt feil. Fokus (det er jo fotografen sin feil) men ellers vinkel, dobbelhake, og ikke minst all kremen jeg har klart å sprøytelakkere kjøkkenet med siden jeg tok opp vispen fra kremen uten å slå den av.

Til slutt en selfie av meg og mamma. Denne er jeg fornøyd med. Modern er alltid bra på bilder, så det er litt dårlig gjort egentlig. Kunne jeg ikke arvet den egenskapen fra henne!



Kommentarer

Populære innlegg