Jeg lærer aldri

Hver fredag tar vi opp i familieråd (vel ikke så bokstavlig talt da), hva vi skal gjøre i helgen.

Jeg foreslår nesten alltid aktiviteter som er i byen eller som har en karakter av å være organisert på en eller annen måte. Jeg elsker nemlig tilstelninger, kulturarrangementer, fester, festivaler, show, markedsdager og andre ting som blir markedsført som en eller annen DAG.

Min bedre halvdel er ikke like begeistret for alle disse store annsamlingene av folk, (særlig ikke med 2 barn) og foreslår heller at vi tar med oss en sekk med nistemat, gjerne en primus, og tar fatt på en kort tur med barna. Da går turen selvsagt i mer landlige omgivelser.

Denne helgen var intet unntak. Jeg ville til Oslo, mens Mannen ville på tur.

Jeg foreslo derfor at vi kunne få hver vår dag. Jeg fikk lørdag og han søndag (Denne inndelingen passer meg nemlig best siden butikker og sånt ikke har søndagsåpent før til advent...)

FOR MYE Å VELGE I
Det eneste jeg hadde å klage over denne helgen var at det skjedde alt for mye, for hvordan skulle jeg fordele tiden vår denne lørdagen, når det var markedsdag både i Bygdøy Allée og på Skøyen, det var Bokfestival med en haug av arrangementer for store og små, og det var Matstreif på Rådhusplassen, Aker brygge og Tjuvholmen.

Hva ville passe best for en snart 4-åring, en baby i barnevogn, en Mann som ble med på turen fordi madammen insisterte, og så meg selv da.

Jeg blinket meg ut Oslo Bokfestival som det viktigste, for de hadde to perfekte arrangementer for barn. Men også et par andre ting...

Kl 12.00 var det barneshow hos Gyldendal, og kl 13.30 var det Bok og Bolle hos Cappelen-Damm. I tillegg ville jeg hilse på et par stykker jeg kjenner som satt og signerete bøker i teltene på Karl Johan, og til slutt ville jeg innom på Matstreif for å hilse på Juice-dronningen Carian Dahlmann.

DET GIKK SOM DET MÅTTE GÅ
Jeg lærer jo selvsagt aldri, for dagen ble alt for fullstappet! Først var vi selvsagt litt stresset på vei ut døra, og avreisetidspunktet ble overskredet med 20 minutter.

Vel framme i Oslo skulle vi få parkert bilen etter at alle andre også hadde parkert, men vi klarte heldigvis å finne et sted den kunne stå. Problemet var bare et det var et godt stykke å gå til plassen hvor Gyldendal holder hus, og allerede etter 100 meter begynner 4-åringen å spørre om det er langt igjen.

Gøy for barna hos Gyldendal.
Vi rekker akkurat fram i tide, og det blir en hyggelig opplevelse hos Gyldendal. Problemet er bare at jeg hadde regnet med at et show for barn ikke varer i mer enn en time. Det var selvsagt ikke rett, og 10 min før at neste arrangement, Bok og Bolle, startet hos Cappelen-Damm, løper familien på 4 ut døren for å komme hesblesende bort til neste forlag.

Mor og Sverre koser seg hos Gyldendal.
Mannen prøvde seg på et hint om at vi kanskje skulle hoppe over å dra videre, men fruen insisterte på at når vi først var her, var det bare å holde trykket oppe.

Og trykk, det var det i hvert fall på Bok og Bolle-arrangementet, for der var det stappet til randen av folk da vi kom, og noe bolle kunne vi bare glemme. Det var tomt for lenge siden. Jeg lovet gutten bolle etter showet, noe han heldigvis gikk med på.

Sverre på Bok og Bolle-arrangementet hvor de leste boka "Bukkene Bruse vender tilbake"

Etter to drøye timer med opplesing av barnebøker inntok vi en kjapp lunch i gangen på jobben min midt på Karl Johan, før jeg igjen pisket familien ut for å gå innom de nevnte signeringene i bokteltene. Den ene rakk jeg såvidt, den andre hadde forlatt for et par timer siden...

Det var kaos over alt vi gikk, arrangementene var pakket med folk, man dultet borti folk på Karl Johan, og i bokteltene var det så vidt du fikk sett en bok mellom bakhodene til alle andre som også liker bøker.

Det gjensto selvsagt EN post på programmet, og det var å gå innom Matstreif før vi dro hjem.
Timene hadde gått, men jeg ville se om jeg så Juice-dronningen.

Vel nede på Rådhusplassen fikk jeg nesten sjokk. Jeg trodde det var fullt på Karl Johan, men her var det like trangt som mellom gullpengene i pengebingen til Onkel Skrue.

Noen få Oslo-borgere hadde tatt turen til Matstreif...
Det første store matteltet var det bare å glemme å komme inn i med barnevogn, og da jeg så uttrykket på Mannen og 4-åringen, var det kun én ting å gjøre. Jeg forsto at jeg hadde dratt de med på alt for mye allerede, og som et desperat forsøk på å gjøre ting godt igjen klarte jeg å få kjøpt et par is i en salgsbod.

Gutten likte selvsagt ikke den spesielle isen, og ville bare dra der i fra. Jeg var helt enig. Nå var det nok folk for en dag.

Heldigvis gikk vi forbi juice-dronningen Carina Dahlman på vei til bilen. Jeg fikk sagt hei til henne og smakt på juice, og var glad for at jeg fikk gjort det meste på programmet.
Det var veldig hyggelig å hilse på Carina Dahlmann som sto på stand på Matstreif.
PERFEKT SØNDAG
Men gud så glad jeg var for at det var Mannen som bestemte søndagsprogrammet. En rolig dag i solen, med utsikt over fjorden og glade barn som badet på Kalvøya, var mye bedre enn nok en dag som sild i tønne i byen.
Deilig dag på Kadettangen og Kalvøya i Bærum. Det var så varmt at flere badet denne deilige høstdagen.

Jeg setter veldig pris på at jeg fikk gjøre som jeg ville på lørdag, men er nok enda gladere for at jeg har en mann som noen ganger vet bedre enn meg selv hva vår lille familie koser oss mest med. Jeg lærer visst aldri...

Sverre og jeg koste oss på Kalvøya, og vi klatret på berg og på trestokker som lå på gresset.

Mamma sin godgutt på tur!