Hopp i høyet for en dag!


- Jeg vil bare leke der! sa (snart) fireåringen klart og tydelig da vi kom inn på Bygdøy Kongsgård og passerte fjøset som var fylt opp av barn som kastet høy på hverandre.


Han har nemlig vært her før, og vet at det å kaste høy på andre barn, er noe av det morsomste man kan gjøre på en bondegård.

Sverre valgte seg ut ei jente som var et hode høyere enn ham, og startet en seriøs høy-krig. Det var det morsomste i verden helt til han selv fikk ekkelt tørt gress i munnen, og vi måtte ta en time-out for å si at hvis han ville være med på leken, ja da måtte han regne med at de andre kastet på han også.


Sverre er klar for høy-krig!



Etter en halvtime i høybingen hadde guttungen funnet en taktikk som funket. Når de andre barna skulle til å kaste på han, ropte han høyt og tydelig at nei, ikke ta meg, vi kaster heller på dem, og så fikk han ungene med på å kaste på de som var større enn dem.

Ser for meg ut som om han har lært moralen fra Bukkene Bruse. "Ikke ta meg, det kommer noen andre etter meg som er mye, mye større enn meg", og tydeligvis er det slik det skal gjøres.

RIDETUR
Etter å ha hoppet en god time i høyet (og slitt ut både mor og far som begynte å bli lei av å stå i fjøsdøra og vente), var det tid for ridetur.


- Jeg vil ri på den lille hvite hesten, kom det da fra guttungen.

Jeg var litt nervøs for at prinsessa forran oss hadde lyst til akkurat det samme, og kjente at jeg egentlig ikke orket kampen om å få han opp på en annen hest, så jeg tenkte at vi bare fikk stå der og vente til den lille hvite utvalgte ble ledig. Men i dét vi kom framst i køa, var det ingen andre enn akkurat den som kom, og mor kunne puste lettet ut. Sverre strålte som en sol, og satt med verdens største smil på hesteryggen hele runden. Etterpå takket han pent for turen, og mor ble selvsagt stolt av den perfekt oppdratte sønnen sin.

Sverre spotter hvilker hest han vil ri på.







BIER
I et av husene var det utstilt bier som produserte honning.

- Se så mange fluer! De kommer seg ut gjennom sprekken der, sier Sverre høyt og tydelig, og gjør at en av de andre mennene som står og ser på rygger litt bakover i frykt for at Biene kunne komme seg ut av glassmonteret.

Det var selvsagt ikke rett, og alle kunne føle seg trygge. Men guttungen ble stående å se på de små skapningene en evighet. Håper bare ikke at han ble så fasinert at han en dag har tenkt å begynne med birøkting. Synes det virker så farlig.




SMÅ DYR
Vi fikk også hilst på både høner, haner, små griser, ei diger purke og sovende kaniner.



Sverre var fasinert av hanen som galte av full hals.


En liten Sverre og mamma-selfie.

Titt-tei. En liten gris ville gjerne hilse på.

Og Sverre var ikke snauere enn at han gjerne ville klappe den lille grisen.

Mannen og meg fant en benk å sitte på mens vi ventet på at storegutten skulle bli lei av å se på høns og gris.

ØKOLOGISKE EGG
Jeg kjøpte egg med meg hjem siden jeg har begynt å like kokte egg. Har funnet ut at de må være litt mer kokt enn bløtkokt, men ikke helt hardkokte for at de skal smake best.

Før visste jeg ikke helt hvor lenge et egg burde kokes, men etter å ha hatt besøk av ei venninne som bestilte kokte egg fra meg til frokost (og fortalte at hun ville ha dem kokt i 8 minutter), så har jeg endelig lært meg det.

Vet fortsatt ikke hvor lenge bløtkokte skal være i kjelen, men 8 minutter er perfekt, og 10 minutter er for hardkokt for meg!


Ha en fin uke!

Link til Bloggurat


Kommentarer

Populære innlegg