Hva skjer når vi dør?



Ungene er som regel ikke så veldig gamle før de begynner å stille spørsmål om livets store gåter.

For en tid siden fikk vi dette spørsmålet da vi satt i bilen.

- Hva skjer når vi dør?

Siden vi ikke er religiøse, var det intet umiddelbart klart svar som dukket opp i hodet til hverken meg eller mannen. Vi så på hverandre, løftet på skuldrene, og min bedre halvdel svarte.

- Da kommer vi til himmelen. (Vi så på hverandre igjen, og var enige om at det var et helt greit svar for nå. Vi trodde samtalen var ferdig. Det var den ikke.)

For svaret falt tydeligvis i smak hos spørsmålsstilleren.

- Til verdensrommet? Så kult! Drar man dit i rakett?

- Nei, når man dør blir man gravlagt i en kiste, prøver jeg meg.

- Kan kister fly?

- Eh, nei.

- Så da drar man i rakett! En rakettkiste! Så kult at man blir astronaut når man dør! sier han litt vel entusiastisk. (Vi har lest bok om satelitter, planeter, astronauter og ja verdensrommet, for ikke så lenge siden…)

- Nei, man blir ikke astronaut. Man blir gravlagt i en kiste. Sjelen går til verdensrommet. (Nå er jeg ute på dypt vann tenker jeg for meg selv. Ikke få meg til å definere hva sjelen er, please…)

Heldigvis bestemmer gutten seg for å konkludere og oppsummere samtalen vår.

- Og så ligger man der bare naken i kisten? Merkelig! avslutter fireåringen og ser ut av bilvinduet.


Hvilke spørsmål har DU fått av ditt barn? Hva må jeg forberede meg på? (Please legg igjenn et svar i kommentarfeltet. Tror jeg trenger det til neste quiz-runde!)

Kommentarer

Populære innlegg