- Du bør få deg en polkadottet kjole


Da mannen i mitt liv fikk høre at jeg hadde tenkt å starte denne bloggen i håp om å blant annet bli et bedre kone-emne, hadde han bare én kommentar:

- Du bør få deg en polkadottet kjole!

Han mente tydeligvis at prosjektet mitt vil føre meg tilbake til kjøkkenbenken og en del tiår tilbake i tid.

Men han hadde ikke tenkt å legge inn noen protester på prosjektet mitt. For hvis jeg lykkes, er det jo kun fordeler for han å hente.

HJEMMELAGET MAT
Det viktigste forsøket i tiden framover er å klare å lage hjemmelaget mat hver dag. At det ikke blir absolutt hver dag, det vet jeg allerede, men jeg skal i hvert fall forsøke å få det til på de fleste av ukens dager.

I går startet jeg friskt med å spørre hva mannen ønsket seg til middag.

- Du kan jo lage laks, sa han, vel vitende om at jeg aldri har laget det før og at fruen i huset brekker seg og kaster opp om det kommer et lite fiskeben i munnen.

Men er man så dum å spørre, så bør man vel også høre på svaret. Derfor tok jeg turen til Ultra på Sandvika Storsenter for å handle inn til en super-sunn familiemiddag.

Jeg røsket med meg noen poteter, purreløk, en créme fresh, sitronpepper (ja for jeg har ikke sånne basic ting i skapet fra før!), reddiker og noe mer til å lage en salat.

I ferskvaredisken så jeg laksen ligge der så rød og fin, men jeg fikk straks litt nerver og måtte konsultere dama bak disken for å være sikker på at jeg skulle fullføre prosjektet.

- Jeg ser at det står laksefilet på det skiltet, men betyr det at det IKKE ER NOEN BEIN i den? sier jeg før jeg legger unnskyldende til at jeg ikke er så flink til å lage fiskemiddager (hun skulle bare visst at jeg ikke er noe flink til å lage middag i det hele tatt).

- Jeg kan garantere at det ikke er noen bein i den om jeg tar bort beinene for deg, svarer hun med et stort smil. (Takk for verdens hyggeligste svar, du dame på Ultra).

Og før jeg vet ordet av det har dama pellet bort alle beinene for meg, delt laksestykket opp i 3 passende stykker, og så tipser hun meg om både steketid og tilbehør.

Her er noen bilder av hvordan resten av matlagingen gikk. Må innrømme at jeg gir meg selv ståkarakter på denne, selv om brokolien ble litt svidd i pannen, og at jeg glemte å legge over en sitronbåt i hver lakse-pakke.

Her er alt jeg kjøpte med meg fra Ultra. Følte meg som verdens sunneste menneske der jeg gikk ut fra butikken med purreløken stående opp fra posen.


Jeg feilet tydeligvis på en ting: Jeg kjøpte oppdrettslaks. Burde vel vært selvfisket eller i det minste villaks om jeg skulle satt et helt perfekt laksemåltid på bordet til familien. Er det ikke det perfekte Bærumsfruer gjør, kjøper akkurat de rette råvarene?

Jeg krydret laksefiléene med sitronpepper og la dem i sølvpapir, én og én.

Dette så jo direkte lekkert ut tenker du nok nå!?
Her har purreløken og créme freshen kommet på. Glemte som sagt en skive sitron som også burde vært der for å gi litt ekstra smak.
Fikk tips av dama i ferskvaredisken om å steke laksepakkene på 180 grader i ca 12 minutter. Jeg stekte dem i 15 minutter i frykt for at de ikke skulle være gjennomstekte. De ble en anelse tørr, så jeg burde selvsagt hørt på dama i disken.

Jeg lagde en stor bolle salat med blant annet spinat, salatblader, agurk, paprika, reddiker, avocado, mozarella-kuler og kløver-spirer på toppen. Som dressing hadde jeg olivenolje og balsamico.

For å få min store gutt på 3,5 år til å spise fisken, tenkte jeg at innpakkningen hadde litt å si, og det hadde det. Sverre mente at det så ut som en krabbe som hadde spist fisk, og da ble det hele mye morsommere å spise etterpå.

Lagde også potetbåter i ovnen med olivenolje, havsalt og timian på. Det er noe jeg har lagd før, så da visste jeg i hvert fall at én ting kom til å falle i smak hos familien. Men som dere ser så var eldstegutten happy med maten, og mor kunne puste lettet ut.

Denne sushien har jeg ikke laget selv som dere ser. Hvorfor har jeg så et bilde av sushi helt nederst her? Jo det er fordi jeg kjøpte med meg sushi hjem i tilfelle lakse-prosjektet mitt skulle gå helt adundas. Dette er rett og slett backupen min. Min fine plan B. Jeg innser dog at jeg ikke kan gjøre det til hver eneste rett jeg lager, det vil bli litt dyrt i lengden.

Kommentarer

Populære innlegg