Når far dekker bordet ... er det ikke lett å være perfekt Bærumsfrue


Her om dagen startet jeg friskt med det jeg har definert som viktigst å få til for å bli en perfekt Bærumsfrue, hustru, mor og rollemodell, nemlig å sette økologisk, hjemmelaget sunn mat på middagsbordet til familien.

Etter dag én ga jeg meg selv karakteren 6 på den innbakte laksen, men etter det har det bare gått nedover.

Dagen etter suksess-laksen tenkte jeg at det var viktig å få brukt opp restene, og jeg tok utganspunkt i den litt slitne salaten med brune avocado-biter for å komponere neste middag. Siden vi har spist ganske mye kylling i det siste, bestemte jeg meg for å lage hjemmelagde burgere.

Det er kanskje unødvendig å si at planen gikk i vasken, for etter å ha levert 3-åringen i barnehagen, endte jeg opp med å sitte flere timer hos min gode nabo, som også er i barselperm, og drikke kaffe og prate sjit.

Da X antall kopper latte var konsumert, inntok jeg Sandvika Storsenter for kjapt å handle inn til middag og til mamma-treffet jeg skulle huse litt senere på kvelden.

Jeg hadde planer om å lage både hjemmelagde hamburgere, samt å bake noe til mammatreffet, men etter å ha rotet meg bort i flere butikker på senteret som hadde salg og som jeg bare måtte se litt i, var dagen gått, og det var på tide å hente tassen i barnehagen igjen.

Derfor måtte jeg nok en gang stresse gjennom Ultra, kaste noen ferdige hamburgere ned i kurven, satse på ost og kjeks til mamma-treffet (det er alltid en vinner), og bakingen innså jeg at det i hvert fall bare var å glemme, så da ble det noen ferdige donuts, litt eksklusiv sjokolade og noen små kokosboller som fikk være med hjem som erstatning for de knuste planene.

Jeg innser vel allerede at det å prøve å være en perfekt Bærumsfrue som kun setter hjemmelaget mat på bordet, og som bare "slenger sammen" noen fine bakverk til enhver anledning, krever litt mer enn det jeg har orket å gjøre til nå.

Middagen med gårdagens salat og ferdig-burgere ble forøvrig god nok, men siden jeg måtte dusje og stelle meg, ba jeg mannen om å dekke bordet, og da jeg satte meg til bordet møtte dette meg: En pen dandert burger med ost og salat, servert på dagens avis! Så mye for pen oppdekning.


Når far dekker bordet...

I går nådde nedturen i matplanene bunnen da jeg svarte med verdens gladeste stemme, JA til forslaget mannen kom opp med, at vi i stedet for å kokkelere hjemme, heller skulle ta fredagsmiddagen på Egon.

Det blir som ei venninne på Facebook skrev: "Perfection høres slitsomt ut, men lykke til."

Frokosten ble i alle fall fin nok, har funnet ut at å slenge noen spirer på toppen av kjøttpålegget utgjør hele forskjellen.
Knekkebrød med cottage cheese, løvtynn kokt skink og spirer til frokost.
  
Her er et par bilder fra oppdekningen til mamma-treffet. Ost og kjeks funket fint, men "hjemmebaksten" ble det mange rester av, så vi fikk kastet i oss litt fete kalorier dagen etter, jeg og mannen.

Dekket bordet med det fineste jeg hadde av servise, og satte kjeksene og druene opp på et etage-fat for å få bordet til å virke litt mer fancy. Håpet at det dekket over for at dette var siste utvei i forhold til hva jeg hadde tenkt å servere.

Her er de "hjemmelagde" kakene jeg serverte til mamma-treffet.

Kommentarer

Populære innlegg