Veldig glad for at dette er et bilde og ikke en video!


Når jeg vant en bokpakke fra Cappelen Damm for en stund siden, så fikk jeg også to bøker til minstemann.

- Jeg sender med et par bøker til den yngste også, sto det så pent i brevet som fulgte bøkene.

Tusen takk, skrev jeg tilbake, og jeg ble veldig glad for bøkene.

Men mens den ene boken passet perfekt til adventstiden, og var noe jeg hadde stor kjennskap til fra før, så bøy den andre boken på større utfordringer for mor.

Den første boken var om Tassen, en liten hundevalp jeg selv leste om som barn, og som vi ofte leser for Sebastian. Vi har flere bøker i serien i tillegg til den jeg hadde som liten. Nå fikk vi også den boken som heter "God jul Tassen". Den er helt super, og passer perfekt til toåringen.

Men så var det altså den andre boken da. "Egners små sangbøker - Dyrene i Afrika".

Flott bok, fine bilder, kjent sang...Men så var det altså en sang!

Vet det heter at du skal synge med den stemmen du har, men jeg kan altså IKKE synge!

Jeg la boka litt unna de andre bøkene, men lille Sebastian har orden i sakene sine, og har flere ganger dratt fram akkurat denne boken når han har ønsket å sitte på fanget og bli lest for.

Det er som om at han forstår at mor vegrer seg for å åpne den, for hver gang ser han på meg og sier:
- Denne mamma, synge elefant!

Han elsker sangen om dyrene i Afrika! Og tydeligvis har han ikke noe i mot at mor synger den falskt.

Eller så liker han bare å se at jeg vrir meg litt hver gang han kommer med den, det er faktisk ikke så godt å si.

Men når vi først skal synge, er det bare å gå all inn, så nå synger vi den med å leke at vi er de forskjellige dyrene. Jeg ba gubben ta bilder av oss der vi satt og sang i går, og her er de eneste som kan brukes!

Jeg er bare veldig glad for at han tok bilde og ikke film, for denne leseseansen passer definitivt ikke klistret til filmrull.

Men det var gøy å gjenoppdage Dyrene i Afrika igjen. Det er en sang jeg aldri har kunnet hele av, og når man får den slik i bokformat, så ble det mye morsommere enn når du får den i en stor sangbok. Bildene er kjempefine og engasjerer i hvert fall min lille tass.


Her synger vi om bavianene, det ser du vel.

God jul, Tassen! passer perfekt til de minste. Den utfordrer barna til å forstå hva som er i pakkene ut fra formen til pakken. Den er også skikkelig julete, så denne kommer man i julestemning av. Bildene gjør også at man kan snakke om ting som juletre og pakker, noe som er hyggelig å gjøre med barna i førjulstiden.

Egners små sangbøker - Dyrene i Afrika, er en bok i ekte Egner-ånd. Den har et flott format, og passer i små barnehender. Og så er det jo litt gøy også da å synge med de små håpefulle.

Begge bøkene har stive permer, og virker veldig stødige, så de tåler timesvis med røff behandling.



"God jul, Tassen!" har vi lest så mange ganger at nå vil Sebastian helst lese den selv til meg.

- Se mamma, sykkel. 

Tykke sider gjør det lett for toåringen å bla selv. Sidene har også utbrettbare klaffer, slik at man først ser den innpakkede gaven, og så bretter man ut for å se hva det egentlig er i gaven. 


Blogglisten

Kommentarer

Populære innlegg