Snørrgrønt slim og sleipe gresskar - Må jo bare elske Halloween

Hva gjør vi ikke for barna våre?


Rett etter skolen i dag var det endelig klart for årets Halloween-høydepunkt, nemlig å skjære ut gresskarene. I tillegg skulle vi gjøre den siste aktiviteten i hobbyboksen fra Kreakid som vi fikk for en ukes tid siden.

I år har vi tatt Halloween til et nytt nivå hjemme hos oss, og med bursdagsfeiring og pynting av huset, har vi virkelig holdt på med kreative prosjekter de siste dagene.

Men i dag sto altså de kreative høydepunktene på programmet.

Sverre har gledet seg til å lage grønt slim helt siden vi fikk den mystiske pakken i posten med flere gøyale aktiviteter.

Vi har laget edderkopper med piperensere, og fargelagt skumle masker som har fått plass på veggen.

Slimete gresskar

I fjor var de utsolgt for gresskar når jeg endelig kom meg i butikken for å få kjøpt selveste symbolet på Halloween. Derfor var jeg ekstremt tidlig ute i år, og tok med meg et stort og et lite hjem fra butikken samme dag jeg så at de var kommet i fruktdisken.

For et par år siden skar Sverre og jeg ut gresskar. Det var første gang jeg gjorde det, og jeg husker at jeg ble veldig forbauset over hvor tungt det var.

For å ikke kjede ungene med å få ut all innmaten, bestemte jeg meg for å gjøre akkurat den jobben alene i år. Jeg tegnet opp hvor jeg skulle skjære, og gikk løs på verket.

Det gikk jo "kjempefint!"

Jeg åpner topplokket på gresskaret, og så kommer jeg på at jeg for to år siden hadde tenkt at dette får ungene gjøre med pappa i fremtiden. For ut av gresskaret kommer en lukt som nesten slår meg i bakken. Vet ikke egentlig om jeg synes den er vond, den er bare veldig annerledes og ganske kvalmende.

Så kommer utfordring nummer to. Alt gørret skal ut av gresskaret.

Gresskarfrøene ser jo så innbydende ut når man kjøper de grønne og fine i butikken, men sammen med slimete tråder, blir de ikke veldig attraktive. Og jeg som HATER å få gris på fingrene!

Jeg har bilde av meg selv som ettåring der jeg ligger på magen i sandkassa og venter på å bli løftet opp, slik at jeg selv ikke skulle trenge å ta i sanden.  Å tømme et gresskar står derfor ikke øverst på mammas ønskeliste. (Himmel og hav, sa jeg virkelig JA til å lage slim etterpå også, tenker jeg der jeg står med hånda ned i den ekle massen av ubestemmelig gørr).

Men jeg får samlet mammakrefter, og fullfører jobben. Det ligger orange gørr over alt, og det er bare å vaske rundt kjøkkenet etter å ha bært ut den stinkende søppelposen.

Innmaten til gresskaret hadde jeg tenkt å lage pai av, men siden jeg ble slått ut av både lukt og konsistens, har jeg nå tatt en telefon til min egen mamma, og utfordret henne til å lage noe fornuftig ut av "kjøttet". (Noen snarveier må man jo ta her i livet. Godt man har mødre som stiller opp)

Gørr! Det var ikke mye delikat det som kom opp av gresskaret!

La oss bare si det sånn...akkurat her er jeg ikke veldig fornøyd med jobben jeg hadde påtatt meg!

Alt klart! Toppen er skåret ut, og innmaten er rensket klar til mormors gresskarsuppe...

Sverre likte godt å skjære ut ansiktene! Å presse ut øynene var ekstra gøy!

Sebastian fikk også prøve seg både med kniv og å trykke ut. (Vel, han holdt i kniven under mors stødige grep)

Se mamma! Jeg trykke her!

Slik ble de seende ut! Godt fornøyd med årets resultat om jeg skal si det selv. (Selvgjort er jo som sagt velgjort!)

Velkommen til alle som går rundt på snope-jakt i dag! Vi er klare!

Gresskarene ute i regnet, med spindelvev over, og speil i bakgrunnen! Tør noen komme på besøk mon tro?


Slimgørr

Etter opplevelsen med gresskaret, var det ikke sånn at jeg gledet meg vilt til å ta fatt på neste lille Halloween-prosjekt, nemlig slim-lagingen fra Kreakid.

Men ungene gledet seg, så det var bare å guffe på. Er det Halloween, så er det Halloween!

Heldigvis var Sverre så ivrig at han uten at jeg sa det, slengte fingrene oppi for å kna det og røre rundt. (Flaks!) Så mens jeg sto og helte i ingrediensene, så sto Sverre og plasket rundt med fingrene i grønt gørr!

Vi fikk aldri til å lage det perfekte slimet, (mor hadde nok for mye pulver i med en gang) men gøy var det uansett. Det ble skikkelig Halloween-hender av det før vi ga oss! Det er gøy med litt annerledes prosjekter, og dette føyer seg virkelig inn i rekken av ting jeg ikke hadde kommet på selv å lage!

Om du bestiller din egen Kreakid-boks allerede i dag, så får du 10% avslag om du skriver inn koden BURSDAG når du bestiller. Det er nemlig ikke bare Sverre som har bursdag i disse dager. Jentene fra Bærum som har laget Kreakid feirer i disse dager ettårsdag med den kule hobby-pakken sin!

Sverre klar som et påskeegg til å lage slim fra Kreakid!

Sverre startet med å helle oppi litt av ingrediensene selv, før mamma overtok, og han sto med fingrene oppi kommen.

Først ble det en seig men deilig slimklump!

Så ble det veldig klissete! Men så lenge Sverre var fornøyd, så var det jo bare stas!

- HJELP! Mamma, slimet henger helt fast i fingrene mine! sa Sverre før han begynte å le av alt det grønne gørret!


Gelé-slanger

I forrige uke testet vi også ut en annen ting fra Kreakid. Da lagde vi grønne gelé-slanger ved hjelp av sugerør og vanlig gelé. Sverre elsket det! Han var innom kjøleskapet nesten hvert femte minutt for å kjenne på om geleen hadde stivnet.


Slik så oppgaven ut som vi fikk utdelt i Kreakid-boksen. Sugerør med strikk, gelé og bruksanvisning.

Sverre hjalp til med å klippe alle sugerørene i to.

Jeg liker godt å la Sverre få hjelpe til på kjøkkenet. Han storkoste seg med å røre rundt i den grønne "safta". 

Vi slet litt med å finne et glass sugerørene ville passe i. Her er første alternativet vi prøvde. Det funket ikke.

Men dette funket! Det kom riktignok like mye gele utenpå som inni sugerørene, med det gjorde ikke noe. Det ble bare til ekstra smaksprøver da vi skulle få dem ut av glasset.

Sverre er klar! Han syntes det var lenge å vente fra en dag til en annen før vi kunne frigjøre slangene fra sugerørene, men sånn går det når man starter for sent med gelé-laging på kvelden.

En seksåring som lever seg veldig inn i rollen som slangetemmer.

Slik så det ut til slutt! Slangene må spises med en gang om man vil ha den gøyale konsistensen i munnen som gelé-ormene gir. Venter du et døgn, vil de klistre seg fast i hverandre!

Lillebror ville også se hva som skjedde på kjøkkenet. Særlig etter at storebror hadde reklamert med at det var godis å få!

Lagde forresten disse pikekyss-spøkelsene i dag med resten av cupckake-toppingen fra i går!

NÅ er vi klare til å gå ut å skremme naboene! Pass opp, her kommer vi!!

Happy Halloween alle sammen! OG HUSK REFLEKS! (Kjente at jeg bare måtte komme med en formaning helt til sist!)






Blogglisten

Boksen fra Kreakid har vi fått gratis til testing her på bloggen. 

Kommentarer

Populære innlegg