7 tips til hva du kan gjøre med barnas Halloween-godis


Halloween ble en suksess!

Forventningene i forkant av årets Halloween var til å ta og føle på. 3-åringen hadde tydeligvis fått med seg at tirsdag var den store godis-dagen, for det første han snakket om da han sto opp var at når det ble mørkt, så skulle han gå til naboene å få godis.

Minsten fant fram det "skumle" edderkopp-kostymet, og insisterte på å ha det på seg hele dagen, selv om de ikke hadde noen Halloween-feiring i barnehagen.

7-åringen fikk med seg sitt kostyme i skolesekken, for der skulle de få lov til å kle seg ut på SFO.

På godtejakt

Når det endelig ble mørkt, tasset både liten og stor ut for å ringe på dørene til naboene og si "knask eller knep".

Våre nærmeste naboer hadde omfavnet Halloween til tross for at de ikke har noen små barn hjemmeboende.

Den ene delte ut sundt godis i sølvpapir, den andre hadde poppet popcorn, og den tredje delte ut både sjokolade, kjeks og knaskegulrøtter, sistnevnte som en spøk, men noe som faktisk falt godt i smak hos 3-åringen. (Kall det godis, og det blir spist...)

Litt lengre unna, og der 7-åringen skulle gå rundt med kompisene sine, så var Halloween-stemningen en helt annen.

Folk hadde gjort det hyggelig ved å pynte ute, og flere hundre unger sprang bokstavlig talt fra dør til dør for å rekke over flest mulig steder før de skulle hjem igjen.

Bøttene de hadde med seg kunne sikkert vært dobbelt så stor, for de var fylt til randen når de til slutt fikk beskjed om at nå var det natta og nå skulle vi hjem.

Godis, godis, godis

Høy på godis gikk både den lille og den store til sengs på tirsdag. På onsdag var det kun én ting som sto i hodet på dem når de sto opp, og det var at de ville ha litt av godisen de hadde samlet sammen kvelden før.

Jeg lot de få viljen sin, og begge fikk et par små ting hver.

Skal også innrømme at både mor og far har kost seg litt ekstra med å snike til seg litt av ungenes godterier.

Men selv om vi alle har småspist godis et par dager nå, så er det altså EN HEL HAUG IGJEN!

Kaste?

Når jeg nå torsdag morgen står opp og ser at benken fortsatt er full av tre poser med søtsaker, både av det ungene fikk i bøttene sine, samt alt det vi selv ikke fikk delt ut siden det ikke kom så mange barn på vår dør, så blir jeg litt kvalm.

Vi kan da ikke spise opp alt dette!

Det er jo godterier for resten av årets lørdager her.

Så nå trenger jeg litt hjelp.

Vet at noen tidligere har tatt til orde for å kaste resten av godteriene. Det må jeg si er fristende å gjøre.

Men jeg har kommet opp med noen alternativer også. Hva tenker dere?

1) Mye av det vi har igjen, er typisk Halloween-godis, med skummelt papir rundt. Hva med å bare åpne alle sjokoladekulene, og pakke dem inn i JULEPAPIR heller, og så sette fram til jul?

2) Har jeg allerede JULEKALENDEREN for i år klar? Det er jo bare å fordele det ut over 48 små pakker, så er det i boks. Billig og bra er det også, donert av snille naboer.

3) Kaste det...

4) Sende det med gubben på jobb slik at han kan sette det fram til alle kollegene sine. Dette punktet vurderer jeg veldig sterkt.

5) Invitere til fest, da har jeg i hvert fall desserten klar.

6) Dosere godisen opp i passelige størrelser, og gi det som lørdagsgodt resten av året. (Problemet her er bare at vi ennå ikke har innført lørdagsgodt, så jeg er usikker på om jeg vil gjøre det nå)

7) La ungene gå til de nærmeste naboene og gi de gamle damene litt tilbake. Kanskje både godis og en sang kunnet gledet de som faktisk gledet barna på deres store godte-dag!

Neste år

Jeg mener Halloween er en hyggelig tradisjon vi har adoptert fra det store utland, men jeg synes vel bare at det blir litt perverst mye av det gode.

Som tiltak til neste år, skal jeg prøve å legge vekt på et par andre ting. Å skjære ut gresskar er jo veldig hyggelig. Neste år vil jeg også prøve å ta ungene med på det å lage noe ut av gresskarkjøttet som vi skraper ut før vi lager lykt. Da kan vi jo lære litt om nye matretter vi vanligvis ikke har, og så kan vi ha høsttakkefest.

Og for å begrense hvor mye godis ungene egentlig får med seg hjem, så er det to muligheter.

Enten så får man begrense tiden de får være ute med å gå fra dør til dør, eller så får man lage regel om "ingen løping", slik at de på den måten ikke rekker å besøke alt for mange hus.

Eller så kan vi jo bare sløyfe hele Halloween, det er jo også en mulighet!

Hva tenker du?

----- Beate -------



Blogglisten hits

Kommentarer

  1. Vi bare sparer det til lørdagsgodt i ukene framover. Det gjør jo ikke noe å spise sjokolade med Halloween-innpakking i desember liksom og godteri har jo lang holdbarhet.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg