Magformers - kul inneleke både for lillegutt og mor

De siste par dagene har vi bygget og bygget hjemme hos oss. Vi har konstruert og testet ut nye ting.

Mandag morgen skal vi emlig på God morgen Norge klokken 08.10 sånn cirka, for å vise fram årets høstleker man kan kose seg med inne.

Først testet vi ut årets nyhet, Bloco, som er "byggeklosser" laget av skumgummi. Les alt om Bloco her!

Så testet vi ut flytende klosser man kan ta med seg i badekaret en regnfull høstdag. Her ser du alt om Bathblocks!

Den ultimate konstruksjonsleken som har overlevd helt siden 1932 er Lego. Les alt om vår Lego-test her!

Magnetmoro

Det er vel ganske vanskelig å skjule at jeg er glad i leker selv også, så når Sverre eller Sebastian får seg noe nytt, er jeg ofte kjapt ute med å teste ut det nye jeg også. I sommer ble jeg hektet på Oogi, nå har mor selv funnet ut at magneter kan være ganske gøy også!

Jeg visste godt at Sverre kom til å like Magformers fra Toysrus. Han er nemlig veldig glad i å leke med magneter på kjøleskapsdøren, så at han gledet seg ekstra til å åpne pakken med alle de firkantede og trekantede magneten i, var ikke så rart.

Jeg hadde valgt ut en karusell blant alle pakkene, fordi den så veldig kul ut, og fordi jeg ikke kunne forestille meg at den kunne snurre rundt. Ville det rett og slett henge godt nok fast i hverandre til det, alle delene?

Underveis i byggingen hadde vi det kjempegøy. Vi satt på rommet til Sverre, og i løpet av byggingen klarte jeg å falle av den lille krakken jeg satt på én gang (jeg skulle selvsagt ta bilde og ble litt ivrig), og så hylte vi litt begge to når det så ut til at hele karusellen vår holdt på å falle fra hverandre akkurat i dét vi skulle feste de siste par delene.

Se på God morgen Norge i morgen tidlig, så får du se hvordan Magformers funker i levende livet. Her er noen bilder fra vår karusell-bygging. (Håper bare den overlever transporten fra Bærum til Karl Johan i morgen tidlig, hvis ikke blir det panikk-bygging i studio!)


Magformers er kult. Veldig kult. Og mor ble like hekta som sønnen. Nesten like hekta som jeg ble på Oogi da vi testet sommerleker.

Firkantene og trekantene klikker seg veldig raskt sammen og det er enkelt å bygge nye kule ting. Her tester vi ut tårn før vi starter på karusellen som det egentlig skal bli om man bruker instruksjonsheftet.

Sverre konsentrerer seg, for plutselig ble det ikke et tårn, men et fly med to personer i.


Magformers kan også brukes til å skremme mamma!

Etter å ha lekt en god stund med dem, startet vi på karusellen. (Jeg hadde selvsagt glemt instruksjonsheftet i stua, og vi fant ut at vi klarte oss uten. Det viste seg å bli litt vanskeligere å bygge den da, men det ga det nesten bare et ekstra spenningsmoment, for hele greia holdt på å kollapse før vi fikk den montert ferdig. Og det er som kjent når det holder på å gå galt at lillegutt ler ekstra godt!)

Sverre holder fast i magnetene før han får satt på siste del. Den er litt ustødig, men vi har fått det til. Det ble en karusell til slutt!

Utrolig nok er konstruksjonen sterk nok til at man kan snurre den rundt! Det hadde jeg ikke trodd, og når Sverre gir den skikkelig fart, så roper jeg NEIIII, for jeg vil nødig at vi skal starte forfra igjen. Vi hadde jo tross alt både Bloco og Lego som også skulle bygges opp.

To av delene inneholdt denne morsomme delen. En firkant med et barn som kjører i pariserhjulet. Fikk jo nesten lyst til å dra på tivoli selv!

Den ferdige karusellen. Selv om det i det setet vi har er beregnet at man skal lage karusell, så kan man med alle delene som følger med i pakken, lage flere andre morsomme hus, tårn, biler eller hva det måtte være.

Her er esken. Tar den kun med fordi den ga noen eksempler på andre ting man kunne lage av de samme delene.

Magformers kommer i flere andre typer enn det vi har. De har skikkelig godt utvalg på ToysrUS hvor vi fant vår. Blant andre ting har de både dinosauruser, roboter og biler.

FAKTA:
Magformers fra Toysrus finner du både på nett og i butikk, og utvalget er stort og variert. Du finner små pakker fra 119,- kroner til store pakker med mer tekniske løsninger som kan bevege på seg, til 1499,- kroner.

 Etter at vi har lekt litt med disse, vil jeg anbefale at man kjøper en som har litt flere deler enn de helt minste, for har man først startet å bygge noe, vil man ikke gi seg med bare en firkant. Men de små pakkene er perfekt å ønske seg i bursdagsgave fra små venner, da kan man jo få en god del til slutt, uten at det trenger å koste for mye.

Magformers er også noe guttene har i barnehagen, så kvaliteten ser ut til å være veldig god.



Blogglisten hits

Kommentarer

Populære innlegg