9 ting å gjøre med barna i påsken!

Jeg er fan av lister. Jeg elsker lister. De fleste listene handler om hva jeg har å gjøre dagen etter eller en gang i fremtiden (noen punkter på to do lista har stått der noen år), men nå tenkte jeg å dele litt av mine lister med omverdenen (jeg har nemlig lister for det meste).

Så hva bør stå på lista å gjøre om været (eller mer presist skiføret) ikke er det beste, og man må finne på andre ting med barna? (eller som hos oss, vi har en baby og ikke pulk, pluss en fireåring som ikke er verdensmester på ski, så vi trenger litt flere påskeaktiviteter for å ha det gøy)

Her er hva vi har gjort, og skal gjøre denne påsken!

1. Å bake er alltid en slager. 

Det er gøy mens det står på, og så er det jo ekstra hyggelig å spise det man har bakt etterpå. Vi bakte havregrynsboller (fra ferdigblandet pose) og de ble skikkelig gode!

Sverre hjalp til med å holde på maskinen slik at den ikke hoppet bortover benken.

Vi lagde to boller som skulle se ut som påskeharer. Sverre ble superfornøyd. (jeg sier ikke mer..)



2. Perle fine påskemotiver. 

Vi kjøpte påskemotiver på hobbybutikken, og perlet flotte påskeegg som vi hang på veggen.

Mor prøvde seg på en mer avansert påskehare, og faktisk fant jeg tilbake til barnet i meg mens jeg satt der. Kan anbefales for store og små, gutter og jenter.

Påskeegg og påskehare. Gøy for liten, gøy for stor.


3. Tenge med barna.

Hvem skulle trodd at tegnebøker for voksne var blitt en superhit i bokhandlere landet over?

Jeg og fireåringen fant fram tegnesakene, og gjett om det var stas da mor sa at også hun skulle fargelegge de fine Byggmester Bob-motivene!

Vet ikke om jeg kommer til å løpe og kjøpe tegnebøker til meg selv, men kanskje jeg hjelper til litt oftere når vi har framme tegnesakene.



4. Spille spill er et opplagt punkt på listen. 

Vi har med oss på hytta Monopol for barna, bildelotto og et nytt spill som heter YatZoo (et yatzee spill for barn som har forskjellige dyr på terningen i stedet for tall. Kan varmt anbefales)

YatZoo var en skikkelig hit! Her spiller Sverre med mormor og morfar før vi kom oss til fjells.


5. Påskeegg-jakt! 

I dag hadde vi påskeegg-jakt! Hadde på forhånd kjøpt og fylt en hel haug med påskeegg slik at alle skulle få. Jakten ble en morsom affære. Barna likte at de voksne også var med på jakten. At alle var fylt med godis til randen, var intet minus skal vi tro tilbakemeldingene.

Viktig at det er likt innhol i alle eggene!



6. Lær en ny sang! 

Til jul lærte hele familien sangen om papegøyen fra Amerika. I påsken har vi tatt fram Kaptein Sabeltann, og tenkte lære oss en av sangene der i fra.



7. Familie-quiz-konkurranse! 

Kjøp en bok eller finn spørsmål på nettet. Her starter påskens store quiz-mesterskap i kveld. (Kanskje ikke helt en aktivitet barna er like med på om de er for små, men noe må man jo gjøre etter at de har sovnet også)

8. Hopprenn

Hopp-konkurranse med liten lekeskiløper, bob-kjelke eller med en annen figur som egner seg (for eksempel en bil). Bygg en liten bane, og la alle få slippe skiløperen ned bakken hver sin tur. Sett en liten pinne i bakken hvor den lander, for å finne ut hvem som får den til å hoppe lengst.

9. Solo-bowling!

Gjør som Solo selv gjorde da vi var innom et kjøpesenter på Lillehammer. Ha litt vann nederst i noen brusflasker (de hadde selvsagt solo i flaskene), og sett dem opp i enden av rommet. Ta en appelsin og sleng den mot flaskene. Den som får ned flest flasker vinner!



God påske!


SKAL DU REISE MED BARN? (Det skal vi snart. Oppdatering følger)

Sjekk ut reiseveskene du kan leie på flyplassen som gjør livet ditt lettere når du skal på ferie, og som tar bedre vare på barnevognen og bilstolen din!  Trykk deg inn på linken og se! Da blir jeg ekstra glad;-)














Kommentarer

Populære innlegg