Ikke akkurat full kontroll

Mitt nye liv med full kontroll som aktiv tobarns-mamma fikk seg en alvorlig knekk i går.
- Og det når jeg akkurat hadde begynt å ta meg sammen!

Det var klart for den viktige 6-ukers kontrollen som alle mødre ser fram til, for å få svar på om alt fortsatt står bra til med den lille. (Jeg ble 2-barnsmor 4 juli midt i hetebølgen).
En slik kontroll innebærer et møte med helsesøster og en kontroll av en barnelege som blant annet sjekker at hoftene til babyen fungerer som de skal.

Nå har ikke vi noen historie med hofteproblemer i familien, men etter å ha blitt skremt litt opp av en helsesekretær om hvor viktig det var å få sjekket dette innen lillegutt ble 8 uker (for da var det visst for sent), så sa jeg også ja til å bytte lege, siden den legen vi var satt opp på time hos, plutselig ikke kunne.

- Du kan få en time hos Marie Plathe, for din faste lege kan ikke før lillegutten din er nesten 8 uker, hører jeg i telefonen.

- Det går helt fint, det er det samme for meg hvilken lege som sjekker han, svarer jeg og forstår ikke helt hvorfor hun lager et nummer ut av at min faste lege som jeg aldri har gått til, ikke kan.

- OK, da setter jeg deg opp på timen til helsesøster kl 13.00 og til legetime hos Maria Plathe kl 14.00, får jeg høre før jeg legger på.


Da dagen endelig kom, og helsesøster-timen var ferdig, satte jeg meg ned for å vente på denne nye fastlegen Maria. Men tiden gikk, og Maria var tydeligvis forsinket...

I dét jeg røyser meg opp for å gå bort til resepsjonen for å høre om legen er veldig forsinket, kommer det ei dame fra resepsjonen mot meg.

- Skulle ikke du ha legetime hos Maria Plathe?

- Jo det stemmer, svarer jeg og spør om Maria er forsinket.


Det er da bomben kommer. Legen min heter aldeles ikke Maria Plathe. Det er HELSESENTERET som heter akkurat det, og det befinner seg et helt annet sted i Bærum enn der jeg er!

Etter at tabben er oppklart, og jeg ikke har rukket den viktige 6-ukers kontrollen til legen med lillegutt, klarer heldigvis resepsjonen å fikse meg en ny time på det samme helsesenteret. Det er bare det at timen starter om 5 min, og det som til nå har vært en hyggelig og rolig dag på helestasjonen, bli nå til et sprintløp til bilen, et kontrollert racerbilløp opp til sykehushaugen, og enda en sprint fra parkeringa som er alt for langt fra hovedinngangen på Maria Plathe, og inn.

Jeg får gjennomført den viktige helsesjekken av minstemann, svetten siler, men heldigvis er hoftene hans helt ok!

De lo godt av meg både på det ene og det andre stedet. Neste gang sjekker jeg bedre opp!

Sebastian var ikke helt fornøyd med denne kjøringen fram og tilbake mellom helsestasjoner og kjøpesentre. Men han sa ikke så mye til det.

Kommentarer

Populære innlegg