Slik ble kakene til barnehagen

Når Sverre fylte 4 år, hadde vi først 3 bursdagsfester i løpet av helgen (en for barnehage-barna, en for venner av oss som har barn i samme alder, og en fest for familie og venner som har eldre eller yngre barn).

Til dette hadde jeg bakt en hovedkake til hvert av selskapene, (med Lego som tema) og når dagen kom da han faktisk hadde bursdag, måtte jeg jo ta med noe i barnehagen for at han skulle bli feiret der. (Som om at ikke guttungen hadde blitt feiret nok...)

Jeg orket ikke tanken på nok en stor hovedkake med marshmallows-fondant jeg skulle slåss med for å få den på kaka, så jeg bestemte meg fort for å lage muffins i stedet. En til hvert barn.

Jeg hadde litt rød og litt svart fondant liggende igjen etter at de andre kakene var ferdig bakt, så jeg vridde hjernen for å prøve å finne ut hva jeg kunne lage ut av det.

Jeg tenkte jeg kunne lage et rødt lokk over muffinsen, og så lage en svart stripe som kunne bli til en bilvei. På bilveien kunne jeg sette to skom-godis-biler, og så ville det sikkert bli kjempefint tenkte jeg.

Jeg gikk i gang med lokkene. Det gikk veldig fint. Så skar jeg ut alle veiene som skulle gå over det røde lokket. Da jeg testet det ut, så det veldig rart ut. Bilene så ikke ut som biler, og det sorte båndet ga meg mer assosiasjoner til starten på et eller annet nasjonalistisk symbol enn på en vei, så det var bare å avslutte prosjektet.

Jeg ropte på han jeg ofte roper på når jeg føler jeg er i en krisesituasjon, Mannen min, men han klarte ikke å se hva jeg kunne gjøre ut av det hele.

Til slutt fant jeg heldigvis på en løsning. Jeg hadde noen små marshmallows igjen i en pose, og de satte jeg på det sorte båndet. Jeg tenkte kanskje de kunne være et eller annet på bilveien, men da så jeg plutselig hva jeg måtte lage! Jeg måtte lage gøyale ansikter, med marshmallowsen som øyne, og det sorte båndet ble litt Ninja-inspirert.

Sortmaling hadde jeg jo, så det var bare å male i vei.

Ble faktisk ganske fornøyd med resultatet. Problemet var bare at mine pene penselstrøk med sort fargepasta (en veldig konsentrert konditorfarge) ikke hadde tørket da jeg skulle levere dem i barnehagen.

Som en konsekvens av det måtte jeg be de som skulle dele ut kakene om å være så snill å tørke fliret av alle kakene før ungene fikk dem, for hvis ikke ville ungene bli svart om truten. Det hadde sett festlig ut!

Lærdom til neste gang: Bruk sjokolade eller noe annet for å male med, fargepasta tørker ikke!

PS! Legg gjerne igjen en liten hilsen nederst, det hadde vært hyggelig med en kommentar:-)

Her er første forsøk på å lage muffins med vei over. Tenkte det var gøy med biler, men ideen funket rett og slett ikke.

Her er alle muffinsene jeg leverte til barnehagen. Prøvde å lage så mange forskjellige ansikter jeg kunne komme på.

To luringer.

En som rekker tunge, en som smiler og et par som er ganske redde.

Siden det ble noen muffins til overs, eksperimenterte jeg litt med de siste som ikke skulle til barnehagen. Det ble noen muffins-monster med lakris-armer. Ikke akkurat veldig vellykket, men de smakte veldig godt med lakris i.


Kommentarer

Populære innlegg